На 13 февруари 2016 г. 12 учители по философия и гражданско
образование от гр. Пловдив участваха в интерактивен семинар за работата с
казуси в контекста на гражданското образование. Обучението е съвместна
инициатива на ПУ и РИО на МОН. Организирано бе от гл. експерт Антоанета Кръстанова и подготвено и осъществено от гл. ас.д-р Евелина
Варджийска от катедра Философия на ФИФ.
Използването на казуси бе тематизирано в контекста на принципа
за интерактивност в образованието, разбирана преди всичко като утвърждаване на
определени ценности, цели и отношения и едва след това като прилагане в процеса
на обучение на определени обучителни техники. В този смисъл казусът е една от
най-ефективните обучителни техники, които създават възможност за реално свързване
на теория и живот. Тематизирани бяха проблемите и предизвикателствата на
гражданското образование в България и ролята на казусите за утвърждаване на
неговия практическия характер и за ефективно
изграждане на компетентности, които правят възможно развитието на учениците
като активни граждани.
Участниците се запознаха с въвеждането и утвърждаването на казуса като техника на преподаване, с неговите основни структурни елементи и критерии за оценяване. В групова и индивидуална работа получиха възможност за надграждане на своите умения за конструиране и оценяване на казус. Бяха представени резултатите от анализ на казуси по време на Националната олимпиада по гражданско образование 2015 г.. Упражнено беше прилагането на инструментите за оценяване, използвани в контекста на олимпиадата като участниците имаха възможност да оценяват и дискутират върху автентични ученически текстове.
В края на обучението учителите споделиха удовлетворението си
от практическия и полезен характер на семинара и изразиха желанието си да бъдат
организирани и други подобни обучения в бъдеще.
Подобни инициативи са стъпка към установяване и
задълбочаване на партньорски и взаимно обогатяващи отношения между учителите от
средните училища в гр. Пловдив и университетските преподаватели от ПУ – посока, в която катедра „Философия“
работи интензивно и целенасочено от началото на учебната година.
Няма коментари:
Публикуване на коментар