Никълъс Фърн
Разкриване на истината чрез задаване на въпроси
(1)
За радост на политиците и за жалост на
философите много хора могат да бъдат убедени едва ли не във всичко, и то без
прилагане на рационална аргументация. Древногръцките софисти обаче, в лицето
на философи като Протагор и Горгий, са разполагали с по-изтънчена аудитория. Едно от
най-любимите забавления на благородниците от V в. пр.Хр. било да слушат
дебатите на големите майстори на словото. За да могат успешно да участват в
тогаваш- ната демократична система, младите аристократи трябвало да преминат
обстоен курс по реторика при професионален софист. Съвременните политически класи
пренебрегват достойнствата на класическото обучение, но пък правят печално
изключение за софисткото изкуство. Докато пишех тази книга, управляващата във
Великобритания Лейбъристка партия организира за своите бъдещи идеологически
шамани специални курсове в края на седмицата, на които те се обучават да
избягват директните отговори на неудобни въпроси. Едно от упражненията за
напреднали се състои в разговор на четири очи, на който кандидатът бива питан
просто: „Колко е часът?“ Ако той е в състояние да издържи петнайсет минути,
без да даде отговор, преминава на следващото ниво. Никой още не ни е осведомил
какво представлява следващото ниво, но ако някога получим такава информация от
успешно завършили курса шамани, ще е най-разумно да не им вярваме. Лицемери от
този род практикували необезпокоявани от никого уменията си до появата на
Сократ (469-399 г. пр.Хр.), който открива или преоткрива нещо, останало скрито
за софистите - истината.
Сократ се разпорежда с тази отрова чрез един инструмент, познат като Сократов метод: неспирна поредица от въпроси, предназначени да подкопаят позицията на софиста посредством използване на собствените му думи и твърдения.
Сократ се разпорежда с тази отрова чрез един инструмент, познат като Сократов метод: неспирна поредица от въпроси, предназначени да подкопаят позицията на софиста посредством използване на собствените му думи и твърдения.
(2)
Сократ имал съвършения характер, позволяващ
му да сблъсква волята си с чужда воля. Той бил човек, който можел да
размишлява дни наред, ходейки бос из снега, или пък преди да влезе в дома на
свой приятел, да стои с часове на прага, обмисляйки някакъв философски
проблем. Здрав и енергичен, на младини Сократ се проявил като храбър войник и
се славел със способността си да поглъща невероятни количества алкохол. Умрял
на 70 години и оставил две невръстни деца - едното още пеленаче. Сократ бил
известен също така с грозотата си. Един пътешественик, който умеел да чете по
лицата, веднъж му казал, че има лице на чудовище, способно на всякакво
престъпление, на което философът отвърнал: „Вие ме познавате, господине!“
Други са по-великодушни. Младият умник Алкивиад оприличава Сократ на статуя на отвратителния
Силен, която се отваря и показва скритото божество. Алкивиад очевидно намирал
тази своя реплика за закачлива, което само показва, че гърците са били
значително по-дебелокожи от нас.
(3)
Сократ знаел как да се възползва от външния
си вид. Когато остарял, той призовавал опонентите си да се съобразяват с
възрастта му и да формулират кратки и уместни отговори, за да не губи нишката
на диалога. Той, разбира се, бил загрижен не за собствената си концентрация, а
за концентрацията на насъбралите се зрители. Този, който иска да извлече
максимума от мисленето на Сократ, трябва да се научи да слуша. Той трябва да
следи внимателно съдържанието на въпросите и отговорите, вместо просто да се
наслаждава на естетическото им изящество. Формулирането на собствените
твърдения като въпроси е известна дискусионна тактика на съвременните софисти,
но Сократ се смята за основател на западната философия далеч не заради
реторичните си умения. Целта на Сократовия метод не е просто спечелването на
спора, а разкриването на абсолютната истина по обсъждания проблем. Човек трябва
винаги да се стреми към истината, смята Сократ, дори това да означава
необходимост от коригиране на собствената позиция и загубване на дебата. Сократ
нямал навика да губи дебати, но понякога приемал, че и двете страни са в безизходица.
Макар това да означава също толкова откровено признание за собствено незнание в
края на дебата, колкото и заявеното в началото, тезата на неговия опонент се
оказва засегната в не по-малка степен.
(4)
За човек, обърнал с главата надолу
официалния ред, Сократ е учудващо скромен. За разлика от софистите той не искал
да му се плаща и дори твърдял, че е неспособен да преподава. Докато
съвременните изследователи обикновено са склонни да скриват собствените си
мнения, атакувайки тези на другите, Сократ съвършено откровено заявява своята
позиция - а тя е позицията на незнанието. Именно заради това насърчително
признание Делфийският оракул, както е известно, го обявява за най-мъдрия човек
в Гърция. Макар, както твърди той, единственото нещо, което знаел, е, че не
нищо знае, това не му пречи да излага надълго и нашироко схващанията си.
Скромността му е често пъти ирония, а похвалата на чуждата мъдрост обикновено
е сарказъм. В един по-дълбок смисъл обаче скромността му е израз на почтеност.
От твърдението, че трябва да следваме „аргументацията накъдето тя ни води“,
имаме основания да заключим, че човек не бива да се придържа догматично към
онези убеждения, с които е започнал дебата. Това означава готовност да се
приема критика и да бъдат оттеглени определени твърдения. В края на краищата е
възможно да се отнасяме несправедливо дори към политиците.
(5)
Сократ несъмнено следва своя стратегия и
развива цялостна философска система. Но той не смята, че истината е нещо, което
му принадлежи - тъй, сякаш тя е вродена теза, която може при добро желание да
съобщи на всички. По-скоро истината е нещо, присъщо на света и на хората, което
той може да извлече чрез задаване на въпроси. Така че вместо да се представя
(като софистите) за велик пазител на истината, Сократ оприличава себе си на
акушерка, която помага на истината да се роди. Обикновено той кара признати
специалисти да предложат свое определение на понятия като справедливост,
смелост или благо. По такъв начин ранните стадии на диалога са детайлно
конструирани, като движението се извършва постъпателно, философът прави
невинни коментари, а събеседникът му произнася сакралните думи: „Да, така е,
Сократе.“ Тогава Сократ разширява съдържанието на въпросите, докато не установи,
че твърдението на опонента му е едновременно истинно и оспорващо
първоначалната му позиция. Разпитването продължава, докато не се стигне до
приемлива дефиниция. Реакцията на опонента е по-скоро почуда от мъдростта на
Сократ, отколкото обида от словесната му ловкост. Тук трябва да се отбележат не
само добрите маниери на гърците, но и фактът, че Сократ не оставя писмена
творба - неговите мисли стигат до нас чрез диалозите на блестящия му ученик
Платон.
(6)
След като събеседникът веднъж попадне в
клопката, няма връщане назад, защото Сократ не позволява на партньорите си в
диалога да заемат каквато си искат гледна точка или да защитават каузи, в които
не вярват. Според самия Сократ това е така, защото методът му има свое мо-
рално измерение. Той не се интересува от това какво биха могли да мислят хората, а от това какво
те действително мислят. Целта на философията е усъвършенстването на човешката
душа, а не просто на безличния мисловен канон. На практика стремежът на Сократ
е да не позволи на опонентите си да рецитират предварително подготвени отговори,
които те са наизустили от т.нар. експерти. „Една книга - казва той - не може да
отговаря на никакви въпроси.“ Споменатите два принципа всъщност са едно и също
нещо, защото Сократ иска да накара хората да мислят самостоятелно (дори и само
защото това е единственото състояние, в което те са достатъчно пластични, за да
се повлияят от аргументите му). Макар Сократовият метод да се стреми да открие
как би трябвало да живеят човешките същества per se, той същевременно иска да им внуши как да
живеят правилно.
(7)
Всеки мислещ индивид постоянно си задава
въпроси относно своите цели, мотиви и убеждения. Разпитването, което провежда
Сократ, е насочено към универсалните истини, така да се каже, към „най-общата
картина“. Във всекидневния живот обаче проучването на основанията на нашия
цялостен светоглед като правило не води до практичен съвет. Придобиването на
представа за това кои сме и накъде следва да вървим е постепенен процес, при
който промените в нашия живот се извършват въз основа на случилото се преди
това. Ако например помоля приятеля си да ме посъветва как да се облека
най-добре, отивайки на интервю за работа, очаквам, че той ще ми каже да си купя
нова вратовръзка или да си направя модна прическа. Не бих очаквал да чуя от
него, че трябва да променя целия си гардероб или да помисля за по-различна
кариера. От друга страна, идеята на Сократовия метод е, че истински издържан
възглед за света е този, който не таи в себе си противоречията, разкривани
чрез предприетото задаване на въпроси. Ако сме успели да стигнем до съвършено
непротиворечива гледна точка, значи сме открили истината. Разбира се, днес
може вече да не вярваме, че има само един „правилен“ светоглед, а мнозина от
нас са склонни да приемат, че определена степен на противоречивост в убежденията
е не толкова признак на незнание, колкото следствие от един свят, в който
абсолютната истина не може да бъде гарантирана. Ако обаче ми предстои интервю
за работа в старомодна застрахователна компания, а обичам да ходя с коса до
раменете и обица на носа, тогава именно принципът на непротиворечивостта
изисква или да променя ради- кално външния си вид, или да си търся работа
другаде. Всяка надежда за успех, без да направя това, е най-малкото израз на
твърде объркани възгледи за света.
(8)
В крайна сметка търпението на атиняните се
изчерпало. Сократовият стремеж към истината водел до публично принизяване на
великото и на доброто и напълно основателно Сократ бил обвинен, че руши
тъканта на гръцкото общество. Оказало се, че благородници като Критий и Хармид
не познават въздържаността и умереността. Велики генерали като Лахес и Никий
били изобличени, че нямат представа за смисъла на смелостта. И най-сетне Сократ
охулил основния принцип на атинската демокрация, заявявайки, че решенията
трябва да се вземат не чрез гласуване, а от аристократи философи, които се
уповават на своята висша мъдрост. Единствено по този начин, смятал той, можем
да избегнем несправедливото управление на тълпата и лидери, които угаждат на
най-низките страсти на своите избиратели. В един друг, далеч не толкова
похвален смисъл неговата нагласа напомня на позицията на американските и
европейските комунисти по време на Студената война. Осъждайки западния модел на
демокрация, те критикуват тъкмо онази система, която дава възможност за
техните нападки. Ако изключим подхванатия от сенатора Макарти лов на вещици,
можем да кажем, че нашите управници са далеч по-милостиви от атинските. Сократ
бил обвинен, че развращава младите, и бил осъден на смърт чрез отравяне. Когато
изпил чашата с бучиниш, приятелите му се събрали около него, за да чуят
последните му мъдри слова. „Дължим петел на Асклепий - изхъркал той, - дайте
му го, не забравяйте“.
Фърн, Н. Зенон и костенурката, Обсидиан, С., 2003, с. 39-45.
Благодаря Ви зс тази статия, една от най-добрите за Сократ!
ОтговорИзтриванеБлагодаря Ви зс тази статия, една от най-добрите за Сократ!
ОтговорИзтриване